counter create hit

مطالب مرتبط:
سفر قریب الوقوع رکس تیلرسون به لبنان

سفر قریب الوقوع رکس تیلرسون به لبنان

به گزارش جهان نیوز به نقل ازالعالم، منابع دیپلماتیک واشنگتن اعلام کردند که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به زودی  به بیروت سفر خواهد کرد. این سفر که احتمالا هفته آینده خواهد بود در چارچوب سفر دوره ای به منطقه که شامل برخی کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس است ...

رئیس دومای روسیه بهار سال آینده به تهران می آید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه المیادین، ویاچسلاو ولودین 8 آوریل (19 فروردین) به ایران سفر می‌کند. درباره جزئیات این سفر تاکنون خبری منتشر نشده است. ...

کارنامه بانک گردشگری در اشتغال آفرینی چشمگیر است

به گزارش جهان نیوز به نقل از شفاف به نقل از روابط عمومی بانک گردشگری، «علی اصغر سفری» در این خصوص تاکید کرد: «از بدو تاسیس این بانک در دی ماه سال 89 تاکنون که پا به هشتمین سال فعالیت خود گذاشته ایم، بیش از 1100 نفر از نیروهای کارآمد که اکثرا جزو جوانان تحصیل کرده ...

آرامگاه ابن یمین فریومدی نگین استان سمنان

آرامگاه ابن یمین فریومدی , ابن یمین شاعر مشهور سده هشتم هجری است، ابن یمین دیوانی با ۱۵ هزار بیت دارد که از سبک‌های قصیده، غزل، ترکیب‌بند و قطعه در آن دیده می‌شود.آرامگاه این شاعر نامدار در میامی سمنان واقع‌شده است.این یمین فریومدی ...

جزئیات سفر روحانی به حیدرآباد و دهلی نو

جزئیات سفر روحانی به حیدرآباد و دهلی نو

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به کشور هند در جمع خبرنگاران گفت: این سفر به دعوت رسمی نخست‌وزیر محترم هند و در پاسخ به سفر سال گذشته ایشان به تهران انجام می‌شود. در این سفر ...

سفر دبیرکل نُجَباء به لبنان پس از شایعه ترور + تصاویر

سفر دبیرکل نُجَباء به لبنان پس از شایعه ترور + تصاویر

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی جنبش مقاومت اسلامی نجباء، «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء، پس از شایعه رژیم صهیونیستی درمورد ترور وی، همزمان با سالگرد شهادت «عماد مغنیة» فرمانده فقید حزب الله، به کشور لبنان سفر کرد. ...

«دنگ شو» آلبوم «ای پی» منتشر می کند/ سفر به دنیای عاشقانه

موسیقی پارس: گروه موسیقی «دنگ شو» ضمن آماده شدن برای حضور در چند برنامه زنده که تاریخ آنها هنوز مشخص نیست در تدارک انتشار یک آلبوم «ای پی» تا پایان سال جاری است. به گزارش خبرنگار مهر، طبق برنامه ریزی هایی که توسط «دنگ شو» انجام گرفته ...

وزیر دفاع افغانستان به انگلیس سفر کرد

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آوا، وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرد که «طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع این کشور با هدف جلب نظر مقامات نظامی انگلیس در قسمت آموزش قوای مسلح افغانستان، به انگستان سفر کرده است. بهرامی در جریان این سفر با «استیفن ...

پرسپولیسی ها و تراکتوری ها هم سفر شدند

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا، اعضای تیم فوتبال پرسپولیس برای سفر به قطر در CIP فرودگاه امام خمینی (ره) حضور پیدا کردند تا با پرواز ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه راهی این کشور شوند. از طرف دیگر اعضای تیم تراکتورسازی هم که روز دوشنبه با الغرافه قطر مصاف خواهند ...

سفر وزیر امور خارجه به آلمان

بهرام قاسمی افزود: وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر سخنرانی در این کنفرانس با برخی مقامات کشورهای خارجی شرکت کننده در این کنفرانس نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. ...

با توجه به باید و نباید ها ، چگونه در زمان بارداری سفر کنیم؟

سفر در زمان بارداری هم یک چالش و هم ماجراجویی است. این دوران هم مثل تمامی مراحل زندگی دارای شرایط و محدودیت های خاص خودش می باشد، همان باید و نباید های سفر، اما اگر درست عمل کنید می تونید این دوران را خاطره انگیز کنید. نوشته با توجه به باید و ن ...

راه حل مهم زیدان پیش از سفر به جهنم پاریس

راه حل مهم زیدان پیش از سفر به جهنم پاریس

ورزش سه: تقویم شلوغ رئال مادرید ممکن است در دیدار برگشت برابر پاری سن ژرمن برای این تیم مشکل ساز شود.اگرچه کهکشانی ها در دیدار رفت با نتیجه 1-3 پاری سن ژرمن را مغلوب کرده و بخش زیادی از راه صعود را طی کردند، اما زیدان هم به خوبی می داند ک ...

تجمع اعتراضی در لندن در مخالفت با سفر ولیعهد عربستان

ساکنان لندن در محکومیت سفر آتی ولیعهد عربستان به کشورشان با خودروهای خود در خیابان‌های این شهر توقف کردند و پلاکاردهایی در محکومیت جنایات جنگی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن برافراشتند.به گزارش ایسنا، به نقل از س ...

مسافران نوروزی بلیط سفر را از منابع معتبر خریداری نمایند

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای که در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته، اعلام کرد:  نظر به اینکه در آستانه سال جدید و به تبع آن افزایش تقاضا برای سفرهای نوروزی ، برخی از دفاتر خدمات مسافرتی (هوایی- جاده ...

سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و روسیه با محور سوریه

سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و روسیه با محور سوریه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه اعلام کرد که طی روزهای آینده برای بررسی وضعیت درگیری‌ها در سوریه، به روسیه و ایران سفر خواهد کرد.وزیر خارجه فرانس ...

سفر روحانی به ارتفاعات دنا صحت دارد؟

مدیرکل روابط عمومی استانداری اصفهان با اشاره به خبر منتشر شده مبنی بر حضور رئیس جمهور به ارتفاعات دنا گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد و از اساس کذب است و این خبر را تأیید نمی‌کنیم. به گزارش شمانیوز: مدیرکل روابط عمومی استانداری اصفهان با اشاره به خبر ...

برای آنها که سفیر دوستی فرهنگ ها شده اند

«راهنمایان گردشگری از ارکان ارتباطی ارائه کنندگان خدمات مقصد به گردشگران هستند. بدون در نظر گرفتن نقش و اهمیت آنان نمی توان گردشگری را سازماندهی کرد. از همین رو تاکید به نقش راهنمایان گردشگری در تحقق اهداف، سیاست ها و برنامه ...

ظرفیت فراوان مازندران برای تبدیل شدن به پایلوت گردشگری زراعت

مشاور اجرایی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: پایلوت گردشگری زراعت به‌عنوان نخستین نمونه در نوع خود در کشور یک راهبرد و استراتژی جدید در صنعت توریسم و گردشگری است.«علی ماهفروزی» در گفت‌وگو با ایس ...

لزوم توجه به آب بندان ها در رونق گردشگری روستایی مازندران

حسن رزاقی در گفت ‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فلسفه ایجاد آب بندان‌ها در روستاهای مازندران ذخیره آب در فصول پربارش است تا در زمان کم بارش کشاورزان بتوانند از آن استفاده کنند. وی با بیان این که آب بندان‌ها می تواند کارکردهای متفاوتی مانند پرورش ...

دانشور: ایمان بدون استدلال ارزش نمی دانم/ محدوده: ایمان و اسلام و خدا نیست

دانشور: قرآن، ایمان بدون استدلال را بی ارزش نمی داند/ برنجکار: ایمان مقتضای عالم خلقت نیست

به گزارش راهنمای سفر به پیشنهاد خبرنگار خبرگزاری چین;; یوسف دانشور ترویج "قرآن" است که به همت گروه فلسفه ، الهیات و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با مشارکت دبیرخانه انجمن از کلمه شورای اسلامی گفت: تقابل بین ایمان و کفر و.... عقل و جهل و قرآن و ... را دیدم. افزود: البته ایمان به خدا. تنها در بستر عقل وجود ایمان است که به طور مداوم برادران که ما از دیدن و شنیدن و کفر منطقه از کره جنوبی و کاری در آیه ۱۹ تندر "الهی قوانین مورد اشاره امام علی ((الحق کمن است که نابینایان یک اولو دانه" این موضوع تمرکز می کنند. این کارآگاه محقق تصریح نمود: تعقل قرآنی نوعی علم هست که از نوع علم سمعی و بصری و شهودی هست، به عبارتی عقل نسبت به حقائق ایمانی همان کارکردی را دارد که چشم نسبت به ظواهر جسمانی دارد. استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: هیچ آیه‌ای در قرآن موید قرینه‌گرایی نیست و قرآن، راه ایمان را منحصر به استدلال بر دعاوی دینی نکرده و هیچ کجا نگفته ایمان بدون استدلال بی‌اعتبار هست که بر خلاف بعضی گفته‌های اندیشمندان معاصر هست. دانشور تصریح نمود: در عین حال قرآن به طور مستمر کافران را ملزم کرده تا بر ادعاهای خود، استدلال و برهان بیاورند؛ این تعبیر قرآنی معروف هست که فرموده «…قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ»، ولی هیچ‌گاه متدینین را به فراهم آوردن سبب برای ایمان دینی خود الزام نکرده هست و موید آن آیاتی هست که ایمان را مقتضای نوع خلقت آدم می‌داند. وی گفت: از منظر قرآن، ایمان مقتضای عادی جریان طبیعت هست و کفر بر خلاف آن؛ بنابراین کافر باید برای کفر خود برهان بیاورد، ولی مومن وظیفه ای برای برهان‌آوری ندارد. دانشور تصریح نمود: البته مراد این نیست که مومن نباید برای دیگران برهان بیاورد در عین حال باید قبول کرد که «قل هاتو برهانکم» دلالت بر این دارد که مدعایی را می‌توان صادق دانست که از برهان بهره مند باشد؛ پس چه طور قرآن مومن را به برهان‌آوری ملزم نکرده هست؟. وی در جواب به این سوال گفته بود: باور‌ها و ادعاهای یا به خودی خود بدیهی می باشند و یا نیستند که پذیرش دسته اول نیازمند برهان منفصل نیست و ایمان نیز به خودی خود مبرهن و بی احتیاج از برهان منفصل هست، ولی کافر نیازمند اقامه برهان برای کفر خود هست. وی دنبال کرد: قرآن، خودش را برهان دانسته هست که در آیه ۱۷۴ نساء «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا» این مبحث صریحا بیان شده هست؛ برهان نیز به معنای وضوح و روشنی هست، اما با چه بیانی قرآن، ایمان را مبرهان می‌د‌اند که باید جواب داد خداوند، اشهاد بر انسان‌ها در ربوبیت خود در روز الست را در جواب به این سوال مطرح نموده هست؛ ضمن اینکه ایمان، مبتنی بر فطرت هست و از طرف دیگر انبیاء نیز دائما به بشر فطرت خود را یادآوری کرده‌اند؛ بنابراین با این مجموعه تعابیر، حجت بر بشر تمام می‌گردد. وی گفت: ایمان‌آوری تن دادن به حقیقتی روشن هست که از پیش بر جان انسان‌ها نشسته هست و پیامبران نیز تنها به همان واقعیت تذکر می‌دهند و شاید به همین جهت هست که در شرح قرآن از روال ایمان‌آوری مومنان صدر اسلام فاصله‌ای میان دعوت منادی و ایمان آوردن مومنان نیفتاده هست. دانشور تصریح نمود: قرآن هرگز آدم را به ایمانی بی‌توجیه فرانخوانده هست لکن تنها نوع حیات فکری و عملی موجه را حیات توحیدی و اسلامی معرفی کرده هست؛ به تعبیری قرآن حجت را بر انسان‌ها با وجود فطرتی الهی و یادآوری پیامبران تمام می‌بیند نه اینکه انسان‌ها را بدون توجیه و حجت به اسلام بخواند، ولی این به منزله ضرورت برهان‌آوری برای ایمان نیست. وی با بیان اینکه قرآن می‌گوید در و دیوار زمین و آسمان، شما را به سوی خداوند فرامی‌خواند تاکید کرد: قرآن با توجه به اینکه در عصر دعوت اسلامی نازل شده هست علی القاعده باید فقدان رویکرد قرینه‌گرایانه را در آن به معنای نفی قرینه‌گرایی از نگاه کلام الهی بدانیم. قرینه‌گرایی؛ تیغ دو لبه در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث و ریاست انجمن کلام اسلامی حوزه در نقدی بر این اظهارات گفت: قرینه‌گرایی تیغ دو لبه هست که هم مومنان و هم ملحدان از آن بهره می‌برند بالخصوص در دوره‌های موخر که با قرائت تندرو و رادیکال از قرینه‌گرایی مواجه هستیم. وی اضافه کرد: عرضه دهنده به آیه «أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ» استدلال کرده و نتیجه گرفته تعقل قرآنی نوعی علم هست که بیشتر از آن که مفهومی باشد از سنخ شهودی هست، دست کم اشکال این حرف آن هست که این استدلال اعم از مدعاست اگر نگوئیم خلاف مدعاست. .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e { padding:0px; margin: 0; padding-top:1em!important; padding-bottom:1em!important; width:100%; display: block; font-weight:bold; background-color:#FFFFFF; border:0!important; border-left:4px solid #3498DB!important; text-decoration:none; } .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e:active, .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e:hover { opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; text-decoration:none; } .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e { transition: background-color 250ms; webkit-transition: background-color 250ms; opacity: 1; transition: opacity 250ms; webkit-transition: opacity 250ms; } .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e .ctaText { font-weight:bold; color:inherit; text-decoration:none; font-size: 16px; } .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e .postTitle { color:#16A085; text-decoration: underline!important; font-size: 16px; } .udac93afc186a160cd5ab7add1768c11e:hover .postTitle { text-decoration: underline!important; } این مطلبو از دست ندید!  فیلم: در فصل زمستان، چه طور از گیاهان نگهدارى کنیم؟ برنجکار گفته بود: تعقل زمانی صورت می‌گیرد که ما از چیزی به چیز دیگری پی ببریم؛ در نتیجه در قرآن کریم عقل دست کم کارکردش، قوه استدلال بودن هست و کسی که از عقل بهره نمی‌برد ملحد می‌شود؛ در نتیجه از این آیه نمی‌توان نتیجه گرفت که دیدن قلب، شهود هست و مدعای آیه استدلال عقلی نیست؛ لکن قدر متیقن آیه، تاکید بر تعقل در ایمان هست. استاد حوزه و دانشگاه گفت: بصیرت ضرورتا به معنای شهود مستقیم نیست؛ یعنی اگر به طور مثال ما دود را نگاه کنیم دو مرتبه هم می‌توانیم به وجود آتش پی ببریم بدون اینکه خود آتش را نگاه کنیم؛ البته شهود، مرتبه‌ای بالاتر از عقل هست و اعتقاد دارم آیه شریفه مورد بحث، زیادتر استدلال بر عقل دارد تا بر شهود. برنجکار با اشاره به این مطلب ارائه‌دهنده مبنی بر اینکه قرآن، ایمان را مقتضای جریان عادی طبیعت می‌داند عنوان نمود: ایمان، هماهنگ با فطرت و جریان طبیعت هست، ولی مقتضای آن نیست. وی اضافه کرد: چهار تفسیر درباره فطرت طرح شده هست؛ یکی اینکه ما قدرت داریم خدا را اثبات کنیم؛ دیدگاه دیگر گرایش هست، دیدگاه دیگر سازگاری دین با ساختار وجودی آدم هست و دیدگاه چهارم نیز فطرت را معرفت به خدا می‌داند. استاد دانشگاه قرآن و حدیث تصریح نمود: سازگاری با ساختار وجودی دلیلی بر درستی و نادرست بودن معرفت نیست البته اگر معرفت شهودی نسبت به خدا باشد ضرورتی بر استدلال عقلی نیست. وی اضافه کرد: ایمان‌گرایان اعتقاد دارند که بدون معرفت هم می‌توان ایمان داشت که ما آن را قبول نداریم، بدون معرفت هیچ ایمانی چه در خدا و چه در غیر خدا پذیرفتنی نیست. برنجکار گفت: به فرض پذیرش قرینه‌گرایی چه لزومی دارد که آن را به معنای استدلال عقلی یقینی دریافت کنیم در حالتی که می‌توان قرینه گرایی دیگری نیز مثل بحث برهان نظم را مطرح نماییم. وی تاکید کرد: قرآن کریم در کنار برهان و عقل به فطرت نیز اشاره کرده هست. نقد بر قرینه‌گرایی علاوه بر این حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح گفت: قرینه‌گرایی به نظر بنده، ترجمه شایسته ای نیست که ارائه‌دهنده به کار برده هست؛ چون قرینه به معنای مثل و همانند و … وی اضافه کرد: این اصطلاح در حوزه معرفت‌شناسی دین مطرح هست و مبنای معرفت‌گرایی کلاسیک هست؛ آنها معرفتی را موجه می‌دانند که یقینی و یا محتمل باشد؛ یعنی تنها معرفت یقینی را موجه نمی‌دانند. وی گفت: در معرفت‌های دینی طبق مبناگرایی نیازمند سبب هست؛ بنابراین معرفتِ خودموجه و مبنا نداریم و تنها راه معرفت دینی باید مستدل باشد البته این مستدل بودن هم لزوما به معنای یقینی بودن نیست. مصباح تصریح نمود: استدلال به فرمودهِ پیامبر و امام نیز نوعی استدلال هست و معرفت شهودی نیست؛ زیرا وقتی پیامبر که راستگوست می‌فرماید خدا هست ما نیز آن را تصدیق می‌کنیم و عصمت هم پشتوانه ابلاغ در اینجا هست. وی تاکید کرد: البته قرینه‌گرایان و دلیل‌گرایان عموما بر روی اثبات وجود خدا بحث می‌کنند، ولی مدعا بر روی معارف دینی هست و اگر این دو را جدا کنیم منظقی برای آن نخواهیم داشت. مصباح تاکید کرد: معرفت موجه، ابزاری برای عمل هست و خود آن مطلوبیت ندارد؛ یعنی امکان دارد ایمان معتبری بدون معرفت موجه ایجاد گردد؛ در نتیجه در قیامت نمی‌پرسند که تو به چه سبب به خدا ایمان آوردی و اگر فرد دلیلی نیاورد وی را به جهنم ببرند در نتیجه ایمان می‌تواند موجه باشد با وجود اینکه معرفت آن موجه نباشد. وی اضافه کرد: علاوه بر این مقصود از برهان در قرآن همین مفهوم اصطلاحی آن نیست لکن سلطان و هر چیزی هست که علت واقع شدن یقین گردد. مصباح گفته بود: اینکه از نظر قرآن هر معرفتی لازم نیست سبب داشته باشد و اینکه لازم نیست هر کسی استدلال را هم برای معرفت خود باید بلد باشد، چون اصل اعتقاد به وجود خداوند، فطری و حضوری هست اگر چه تفاسیر آن نیازمند استدلال هست. یادآور می‌شود، کرسی ترویجی «قرینه‌گرایی در قرآن» به همت گروه فلسفه و کلام دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و با مشارکت دبیرخانه کرسی‌ها و انجمن کلام اسلامی حوزه، ۲۴ بهمن‌ماه در موسسه امام خمینی (ره) سالن تفکر برگزار گردید.